barnowlblues.punt.nl
by Eric Campfens
Laatste artikelen

Grant Peeples is in 1957 geboren in Tallahassee, Florida. Als tiener al schrijft hij zijn eigen liedjes. Volgens hem waren die niet zo best, maar dat gaf niets, alleen hij hoorde ze. Maar met alles wat je vaker doet, je wordt er beter in. Ook bezat hij enkele jaren een club, waar artiesten, uiteenlopend van B.B. King en Jerry Lee Lewis tot de Judds en de Temptations optraden. In al die jaren gaat het schrijven hem toch beter af; een magazine noemt hem ‘unusually literate’.

Met “Settling Scores Vol. II” heeft hij met zijn band, de Peeples Republik, onlangs zijn tiende album uitgebracht. Wat stijl betreft leunt hij erg tegen die van bv. Steve Earle aan. Niet vreemd dat ook een van diens nummers (“Goodbye”) wordt vertolkt. Over de huidige politiek heeft Peeples ook iets te zeggen in nummers als “Pitchforks and Torches” en “More for Us, Less for Them”. Mijn persoonlijke favoriete nummers zijn de ballad “Liliane” en “The New Brownsville Girl”, een geheel eigen bewerking van het oude Bob Dylan nummer.

Website: www.grantpeeples.com

Reacties

Een nieuwe richting behoeft een nieuwe naam, zal Roberto Morbioli gedacht hebben. Hoewel, nieuw? In de VS gebruikt hij deze naam al langer. Uiteraard kennen we Morbioli als voorman van de Italiaanse bluesrockformatie Morblus. Ook is hij begeleider van diverse Amerikaanse bluesartiesten wanneer zij Europa bezoeken. Twee jaar geleden verscheen van hem en akoestisch album. Als Rob Mo heeft hij nu “From Scratch” uitgebracht, waarbij hij wat meer de richting van de ‘echte’ blues opzoekt. (Wie weet wat echte blues is mag nu zijn vinger opsteken)

Op “From Scratch” laat Morbioli zich begeleiden door bassist Stefano Dallaporta en drummer Nik Taccori. Daarbij horen we Paolo Legramandi (achtergrondzang), Tommy Schneller (saxofoon) en Gary Winters (trompet). Van de elf nummers zijn er tien door Morbioli geschreven, waarvan Carolin Wobben de teksten heeft bijgedragen. En dat heeft ze uitstekend gedaan. De nieuwe richting die Roberto hier heeft ingeslagen is duidelijk wat meer weg van de bluesrock, die hij met Morblus speelde. Hoewel de band er in de opener “Hey People” nog steeds stevig aan trekt. De trend is over het algemeen meer naar de klassiekere blues, waarbij uitstapjes naar funk en soulblues niet worden gemeden. Ook humor wordt niet geschuwd, luister maar eens naar de lowdown blues “Me And My Old Car”. Gaat dit echt over een oude auto, of….? Mijn persoonlijke favorieten zijn het treurige “Crying Shame”, de shuffle “Black Cat Bone”, die de enige cover is, en de soulvolle instrumental “Joyful Joy”. Een uitstekende plaat.

Website: www.robmo.eu

Reacties (1)

De tweede cd van Tommy DarDar is een postuum album geworden. DarDar is op 18 juli 2017 op 66-jarige leeftijd overleden en de enige cd, die hij heeft uitgebracht, “Fool For Love” dateert uit 1999. In 2001 zijn opnamen gemaakt, die de opvolger hadden moeten worden, maar dit is er niet meer van gekomen. De band bestond destijds naast zanger, harmonicaspeler Tommy Dardar uit drummer Tony Braunagel, bassist Hutch Hutchinson, pianist John Cleary en gitarist John Lee Schell. Braunagel, die ook verantwoordelijk was voor de productie, herinnerde zich deze opnamen nog en met de hulp van Hammond-organisten Mike Finnigan en Barry Seelen, saxofonist Joe Sublett, percussionist  Jimmy Rose en de stemmen van Teresa James, Tommie Lee Bradley, Terry Wilson en Larry Fulcher is het geheel afgemaakt.

Het resultaat mag er zijn. “Big Daddy Gumbo”, de titel verwijst naar de bijnaam van DarDar, is een leuke plaat geworden met negen nummers, waarvan er twee van de hand van de man zelf. De overige zeven nummers zijn geschreven door bandleden Cleary, Schell en Wilson. Meteen aan het begin knalt de zaak los met het rockende “It’s Good To Be The King” en eindigt het met het funky “Big Daddy Gumbo”. Daartussen wordt de luisteraar weinig rust gegund. Het knalt, het swingt en je kunt niet stil blijven zitten. Mijn persoonlijke favorieten zijn de swampy bluesballad “Let’s Both Go Back To New Orleans” en de New Orleans blues “C’mon Second Line”. Een leuke cd.

Website: www.tonybraunagel.com

Reacties (2)

De uit Omaha, Nebraska afkomstige band heeft jarenlang door de VS getoerd en overal hun boodschap van liefde en blijdschap verkondigd. De band bestaat uit Kris Lager (zang, gitaar, piano), John Fairchild a.k.a. Scooby Sha Bo Bo (drums), Aaron Underwood (bas), Jeremiah Weir (piano, orgel, accordeon) en Lefever (sax). Met “”Love Songs & Life Lines” is onlangs hun vijfde album verschenen.

Op het album staan dertien door Lager zelfgeschreven nummers, waarvan een in samenwerking met Mark Ryan. Wat stijl betreft bevindt de band zich ergens tussen blues, rock, soul en country. Muzikaal gezien zit het wel snor: het is een goed gemaakt en uitgevoerd, ligt prettig in het gehoor. De nadruk ligt overigens op de teksten van Kris Lager. Het zijn goed geschreven nummers, kleine verhaaltjes in een muzikaal jasje. Ik geef een paar voorbeelden. Een nummer als “Sweet Magnolia” gaat over het overlijden van zijn vader aan kanker. In “San Francisco Bound” schrijft hij over een reis die hij met zijn toenmalige vriendin maakte. Het emotioneel gezongen “Picking Up The Pieces” over het opkrabbelen na een dieptepunt. Het emotionele “Guiding Light” gaat over iemand die hem de weg toont. Een uitstekend album. Klasse.

Website: www.krislagerband.com

Reacties (2)

De Canadese singer-songwriter Hugh Christopher Brown maakte in de tachtiger en negentiger jaren deel uit van de rockformatie Bourbon Tabernacle Choir. Nadat deze zich hadden opgeheven ging hij verder als duo met oud-Bourbon collega Kate Fenner. Daarnaast werkte hij veel samen met allerlei artiesten en bands, zoals de Barenaked Ladies. Zijn eerste soloalbum verscheen in 2003. Onlangs verscheen zijn derde solo-cd met de titel “Pacem”.

Brown, die naast zang ook orgel, piano, gitaar en trombone speelt, heeft de elf nummers zelf geschreven. Hij wordt begeleid door Kate Fenner (zang), Gregor Beresford (drums), Tony Scherr (bas, gitaren), Jane Scarpentoni (cello), Burke Carroll (pedal steel) en een diverse anderen. “Pacem” (Latijns voor Vrede) is een van die albums waarbij je, door vaker te beluisteren, steeds meer gaat ontdekken. Het begint met het Gregoriaans aandoende “Paryer Of St. Ignatius” en eindigt met het treurige “Broken”. En daartussen prachtige nummers, mooie poëtische verhalen. Teksten als Solitary path wrought from right and wrong, What you cannot love, you surely will become (uit “Moved By Hands To Shelter”) en At your feet, the broken shackles of regret and from your lips the sound of hope and daring (uit “Broken”). Prachtig zijn ook het duet “To The Lighthouse” en het door David Corley gezongen “Moved By Hands To Shelter”

“Pacem” is een bevrijdend en kwetsbaar werk; muziek dat uitnodigt tot zelfbezinning. Meesterlijk.

Website: www.chrisbrownmusic.com

Reacties (3)

De Canadese blues- en rockzangeres Angel Forrest kan bogen op een succesvolle carrière zo’n 30 jaar, waarin zij tien cd’s uitbracht en driemaal de Maple Blues Award als beste vocaliste binnen wist te slepen. Vergeleken wordt ze met Janis Joplin; dat geeft ongeveer aan van welk kaliber zij is. Een van haar cd’s is volledig aan Joplin gewijd en heeft dan ook de passende titel “Angel Sings Janis Live”.

Onlangs verscheen van Angel Forrest de dubbel live-cd “Electric Love”, die is opgenomen in het Centre des Juliette-Lassonde in St-Hyacinthe, Quebec. De band bestaat uit Ricky Paquette (elektrische gitaar), Denis Coulombe (akoestische gitaar), Alec McElcheran (bas) en Sly Coulombe (drums). Het geheel is uitstekend opgenomen. Kraakhelder en de teksten zijn goed te verstaan. De band is goed op dreef en het aanwezige publiek heeft onmiskenbaar van een goed concert genoten. Op het album staan vijftien nummers en we horen onder meer “House Of The Rising Sun”, “Spoil Me Up”, Mother Tongue Blues en natuurlijk de door Janis Joplin bekend gemaakte “Bobby McGee” en “Piece Of My Heart”. Mijn persoonlijke favorieten zijn de slowblues “Crucify” en het  rockende “Move On”. 

Een prima cd. Wordt het niet eens tijd om deze dame naar Nederland te halen?

Website: www.angelforrest.ca

Reacties (2)

Zanger / gitarist Marshall Lawrence (geboren 1956 in Flin Flon, Manitoba, Canada) krijgt op zijn tiende zijn eerste gitaar van zijn vader. Op zijn dertiende treedt hij op met zijn eerste bandje. Hij verhuist voor een tijdje naar Noord Californië, maar in 1997 is hij alweer terug in Canada, waar hij zich vestigt in Edmonton, Alberta. In 2003 verschijnt zijn eerste cd en met “Feeling Fine” ligt zijn vijfde in de winkels.

Hij wordt begeleid door bassist Zach Daniel Robertson, drummer Allan Beveridge en toetsenist Andrew Glover met wie hij tien door hemzelf geschreven nummers opneemt. Opvallend is meteen dat de sound zwaar leunt op die van de Britse en Amerikaanse rock- en bluesbands uit de zeventiger en tachtiger jaren. Een ritmesectie dat staat als een huis, een kleine rol voor de toetsen, en de hoofdrol voor gitaar en zang. Niet uniek, maar wel goed gemaakt. Bijzondere vermelding verdienen de shuffle “What Am I Doing Here” en de slowblues “Help Me Find My Way Home”. Jammer alleen dat de cd met 36 minuten wat aan de korte kant is.

Website: www.marshalllawrence.com

Reacties (2)

De band bestaat 35 jaar en dat mag best worden gevierd. The Juke Joints uit Zeeland doet het al die jaren zowel nationaal als internationaal erg goed. Dat heeft geleid tot vijftien cd’s, waaronder opnamen uit Ierland en Chicago. Nog even voor zij die onder een steen hebben geleefd. The Juke Joints bestaat uit Peter Kempe (zang, drums, mandoline), Michel Staat (gitaar), Sonnyboy v.d. Broek (harmonica, accordeon) en Derk Korpershoek (bas).

Op 11 november 2017 werd dit heuglijke feit in De Piek in Vlissingen gevierd met een concert en hiervan zijn de opnamen nu op cd en dvd verschenen. Het album is zeer passend “35 Years Of Rock Rollin Blues” gedoopt. We horen (en zien) dertien nummers, waarvan negen stuks eigen werk zijn. Over het gebodene, tja…. Het is een typisch Juke Joints optreden. Het rockt, het rollt en het bluest. Wild, rauw en vooral opwindend. Perfect is het allemaal niet, maar het plezier dat zowel band, publiek en luisteraar eraan beleven maakt alles meer dan goed. Dit zijn The Juke Joints Live en zo hoort het ook. Alleen erbij zijn is nog beter.

Website: www.thejukejoints.com

Reacties (2)

Och, de titel van de cd is wat misleidend. De band bestaat nog maar net een jaar! De eerste deelname aan de International Blues Challenge in januari is al een feit. En inmiddels ligt van Susan Williams & the Wright Groove Band de debuut-cd “It’s About Time” in de winkels. De band komt uit Chicago en valt op omdat er met twee basgitaristen wordt gewerkt. Het geheel bestaat uit ervaren muzikanten met elk een cv om ‘U’ tegen te zeggen. Het zijn zangeres en bassiste Susan Williams, gitarist Mike Gallemore, drummer Rob ‘Skoalie’ Davis en tweede bassist Darryl Wright. Op “It’s About Time” staan elf eigen nummers: negen van Williams en twee van Gallemore. Het zijn stuk voor stuk nummers, die diep verankerd zijn in de Chicagoblues. De stem van Susan Williams is wat rasperig en doet bij wijle denken aan die van Bonnie Raitt.  Mede door het gebruik van de twee basgitaren krijgen de nummers een extra swingende en funky feeling.

Een leuke cd. Zeker een aanrader voor liefhebbers van goedgemaakte en swingende blues.

Website: https://www.facebook.com/susan.williams.1800

Reacties (2)

Lloyd Spiegel is nog geen veertig, maar kan buigen op meer dan 25 jaar podiumervaring. Het toeval wil dat Lloyd als zesjarige kennis maakt met de Australische blues legende “Dutch” Tilders - zoon van een Nijmeegse immigrantenfamilie - wanneer deze een bungalow betrekt grenzend aan de achtertuin van de familie Spiegel. Via het slaapkamerraam komen de klanken van Dutch’ gitaar binnen bij een jonge Lloyd en maken zoveel indruk dat deze nog maar één ding wil: gitaar spelen. Lloyd ontwikkelt zich bijzonder snel waardoor hij al op dertienjarige leeftijd door Australië tourt samen met zijn vader en een onderwijzer. Als zeventienjarige trok hij naar de USA  en ontmoette er Brownie McGhee, één van zijn voornaamste inspiratiebronnen bij wie hij enige tijd in huis kan wonen. Daarna huurt hij een kamer boven de Grand Emporium Saloon in Kansas City en doet er ervaring op door het podium te delen met grootheden zoals Luther Allison en BB King. Weer terug in Australië trok hij de belangstelling van Sony hetgeen hem een platendeal, een hit en uitverkochte zalen opleverde in Japan.

Momenteel tourt Lloyd Spiegel de wereld rond enkel gewapend met een akoestische gitaar en een stompbox. Hij beschikt over een indrukwekkende fingerstyle techniek en een bijzonder krachtige en warme stem. Met een negental cd’s op zijn naam, een onafgebroken tourschema en dito podiumervaring is hij uitgegroeid tot de drijvende kracht van akoestische bluesscene in Australië.

Rhythm Magazine vatte al zijn kwaliteiten samen in een zin: “It’s a powerhouse of brutal honesty.” Alles bij Spiegel is krachtig, virtuoos en oprecht, of het nu om zijn stem, gitaarspel of teksten gaat. Dan weer laat hij bonkige geluiden uit broeierige swamps horen vol gemeen harde gitaargeluiden, om vervolgens een wiegend lied en een swingende shuffle van de katoenvelden of een jazzy ballad uit een rokerige club in New Orleans voor te schotelen. Allemaal gespeeld met een indrukwekkende fingerstyle techniek.

Het toonaangevende Australian Guitar Magazine nam Lloyd op in een lijst van de vijftig Australische topgitaristen aller tijden. Nadat hij in 2016 voor zijn “Double Live Set” maar liefst vier Australian Blues Music Awards mocht ophalen deed hij het dit jaar nog eens dunnetjes over met zijn nieuwste plaat “This Time Tomorrow" welke werd bekroond met de titels van 'Artist of the year' en 'Album of the year'.  Website: www.lloydspiegel.com

========================================

4 april: Heerenhuys 23, Geldrop; 5 april: Pletterij, Haarlem; 6 april: TheaterKerk, Bemmel; 7 april: de Lane, Oostburg; 8 april: Sonnerie, Son (15:00 uur); 9 april: Parel van Zuilen, Utrecht; 20 april: Speelplaats, Baars; 21 april: de Amer, Amen; 22 april: Paradox, Tilburg (15:00 uur); 24 april: de Ouwehoer, Rotterdam; 25 april: ’t Rozenknopje, Eindhoven; 26 april: de Waker, Maassluis; 27 april: T-Huis, Breda (14:00 uur); 28 april: R&B Night, Oosterpoort, Groningen

========================================

De pers over Lloyd Spiegel:

Zijn stijl is vernieuwend, zonder de oude waarden of tradities geweld aan te doen. “Double Live Set” bewijst zijn klasse … - Rootstime.be

“Spiegel has stamped himself as one of the best songwriters in the country, regardless of genre, of history, of ANYTHING. It’s a powerhouse of brutal honestly.” - Rhythms Magazine

“A guitarist almost without peer… Spiegel makes sweet love to his guitar, then kicks it out the back door.” - Australian Guitar Magazine.

Reacties (1)
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl